Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2016

Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΑΘΛΗΣΗΣ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ.

Στην αρχαία Ελλάδα ο αθλητισμός αποτελούσε σημαντικό πυλώνα στην εκπαίδευση, αφού  η γυμναστική ήταν από τα βασικά μαθήματα που διδάσκονταν οι νέοι από τους παιδοτρίβες.  Είχαν αντιληφθεί οι πρόγονοί μας την αξία της γυμναστικής, της άθλησης. Οι παιδοτρίβες δεν φρόντιζαν  αποκλειστικά για ένα δυνατό σώμα, αλλά ταυτόχρονα είχαν σκοπό και την καλλιέργεια των  αρετών του νέου ατόμου μέσα από την εκγύμναση. Γιατί και την εποχή εκείνη υπήρχε,  αλλά και σήμερα υπάρχει ο κίνδυνος της εκτροπής, με την λήψη απαγορευμένων ουσιών, που έχει ως αποτέλεσμα την νίκη με παράνομο τρόπο και την διάβρωση των ηθικών αξιών.

Ο αθλητισμός βοηθάει όχι μόνο  στην ενδυνάμωση του σώματος , αλλά και στην «ενδυνάμωση» ενός υγιούς χαρακτήρα, στη διαμόρφωση γενικότερα της προσωπικότητας. Μέσα από τον αθλητισμό αποκτάς  πειθαρχία, σεβασμό στο αντίπαλο, αποδοχή της ήττας, αποδοχή ότι δεν μπορείς να κερδίζεις συνέχεια,  επίσης αποκτάς αυτοέλεγχο, αυτοεκτίμηση, μεθοδικότητα , επιμονή, υπομονή και τόσες άλλες αρετές. Γενικά ο αθλητής-αγωνιστής, προάγει την ηθική  του  τελείωση, ολοκληρώνεται ως προσωπικότητα, μαθαίνει πράγματα που άλλος άνθρωπος δεν θα μάθει ποτέ, αν δεν ασχοληθεί με την άθληση.  Επομένως ο αθλητισμός λειτουργεί συμπληρωματικά στη εκπαιδευτική διαδικασία και  ο νέος, που ασχολείται με οποιαδήποτε άθλημα, δε χάνει χρόνο, αντίθετα έχει να κερδίσει τόσα πολλά, εκτός από τη σωματική του βελτίωση, ως ασπίδα κατά της παχυσαρκίας.
Υπάρχουν   γονείς που αδιαφορούν για τις αθλητικές επιδόσεις των παιδιών τους, δεν έχουν τον αθλητισμό  στις προτεραιότητες  για τα παιδιά τους.  Θεωρούν ως στόχο μόνο την απόκτηση γνώσεων, που θα τα οδηγήσει στην εισαγωγή σε κάποια πανεπιστημιακή σχολή. Από την άλλη υπάρχουν πολλοί γονείς, που προτρέπουν  τα παιδιά τους να ξεκινήσουν να αθλούνται και αυτό είναι πολύ θετικό δηλ. ο συνδυασμός άθλησης και διαβάσματος.
 Το 1862 το μάθημα της γυμναστικής καθιερώνεται στη χώρα μας να διδάσκεται στα σχολεία. Το 1933  ιδρύεται η Ακαδημία  Σωματικής Αγωγής.  Σήμερα, δυστυχώς οι ώρες της γυμναστικής στα σχολεία μειώνονται, παρόλο που στην πραγματικότητα, είτε θέλουμε  να το παραδεχτούμε, είτε όχι, ο αθλητισμός είναι από τους βασικούς παράγοντες διαμόρφωσης χαρακτήρα, ιδιαίτερα στους νέους ανθρώπους. Συνεισφέρει και συνδράμει στο «χτίσιμο» του χαρακτήρα ενός ατόμου. Το ρητό των προγόνων μας  « νούς υγιής  εν σώματι υγιεί»  είναι πάντα επίκαιρο.
Από το βιβλίο της Dr Tara Scanlan «Aθλητισμός για παιδιά και νέους» αντιγράφουμε: ‘’ Ο αθλητισμός είναι δημόσια υπόθεση . Σε αντίθεση με τις συνθήκες στη σχολική αίθουσα, όπου η επιτυχία ή η αποτυχία σε ένα διαγώνισμα μαθηματικών, για παράδειγμα, μπορεί να αποτελέσει ατομική εμπειρία, μη παρατηρήσιμη  από τους άλλους, μια κίνηση στον αγωνιστικό χώρο παρακολουθείται από συμπαίκτες, αντιπάλους, προπονητές, γονείς και θεατές ‘’.
Σημαντική η παρατήρηση της συγγραφέως, γιατί ο αθλητής δεν αποστηθίζει επιφανειακά αποκτώντας κάποιες γνώσεις, δεν έχει δίπλα του κάποιο βοήθημα, δεν αντιγράφει. Ο καθένας εξωτερικεύει αυτό που είναι. Για να κάνεις αθλητισμό θέλει γνώση του εαυτού σου, βιωματική  γνωριμία  με το άθλημα και σε συνδυασμό με την βοήθεια του προπονητή  προχωράς και βελτιώνεσαι. Εκπαιδεύεσαι όχι μόνο σωματικά, αλλά και ψυχικά, πνευματικά.  Με τον  αθλητισμό αποκτάς ιδιαίτερες ικανότητες, που σε βοηθούν στην επικοινωνία, στην «έκθεση» την ώρα των αγώνων, στην αντίληψη, στην εκτίμηση και στη διαχείριση μια κατάστασης, όταν αγωνίζεσαι, όταν προπονείσαι.  Η κάθε προπόνηση είναι πάντα διαφορετική και κάθε φορά συμπληρώνεται με κάτι καινούργιο, το οποίο ενσωματώνεται στο σύνολο του προπονητικού έργου, έτσι ώστε με τη πάροδο του χρόνου να προχωράμε στη βέλτιστη  δυνατή προετοιμασία για το καλύτερο αποτέλεσμα.
Βέβαια ο αθλητισμός δεν αποτελεί το θεραπευτικό μέσο για κάθε περίπτωση, συνδράμει όμως θετικά και επιβάλλεται να γίνει αύξηση και όχι μείωση των ωρών στο ωρολόγιο πρόγραμμα του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής. Η χώρα μας, η πατρίδα των Ολυμπιακών αγώνων, έχει φθάσει να έχει τις λιγότερες ώρες γυμναστικής στα σχολεία  από πολλές χώρες της Ευρώπης.
Εκπαίδευση δεν είναι μόνο η απόκτηση γνώσεων. Μέσα και από την εκπαίδευση διαμορφώνεται η συνολική προσωπικότητα του μαθητή. Ο αθλητισμός  εντάσσεται  στην εκπαιδευτική διαδικασία,  αλλά αυτό δεν έχει γίνει αρκετά κατανοητό.-
Ιωάννινα 24 Φεβρουαρίου  2016
Θεολόγος Καπετανίδης
Διπλωματούχος Προπονητής αθλήματος
Απόφοιτος Ι.Ε.Κ / Ο.Α.Ε.Δ.Ιωαννίνων 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου