Σάββατο, 27 Αυγούστου 2011

Ξεκινώντας μια νέα Αγωνιστική Χρονιά


Άρθρο του Μιχάλη Κατσικαδέλη υποψήφιος διδάκτωρ Πανεπιστημίου Θράκης
Ξεκινώντας μια νέα Αγωνιστική Χρονιά
Συνήθως ο Αύγουστος είναι ο βασικός μήνας προετοιμασίας για τους αθλητές της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης και όχι μόνο.
Μαζί με τις πρώτες ημέρες του Σεπτέμβρη αποτελούν μια σημαντική ευκαιρία για το προπονητή και τους αθλητές να εντατικοποιήσουν τις προπονήσεις τους, μιας και δεν υπάρχουν αγωνιστικές υποχρεώσεις που να πιέζουν και να δημιουργούν άγχος καθώς επίσης το σχολείο βρίσκεται σε διακοπές, οπότε υπάρχει άνεση στη διαχείριση του διαθέσιμου χρόνου για προπόνηση. Η περίοδος αυτή -η οποία συνολικά διαρκεί περίπου 8-10 εβδομάδες- αποτελεί ένα πολύ σημαντικό "κρίκο" στην αλυσίδα της εξέλιξης των αθλητών όπως επίσης και στα άμεσα αγωνιστικά του αποτελέσματα της χρονιάς που ακολουθεί.
Παρόλα αυτά θα πρέπει ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των προγραμμάτων να γίνεται με ακρίβεια και αναλύοντας κάθε φορά τα δεδομένα που λαμβάνουμε από τους αθλητές, αφού δεν είναι όλα τα προγράμματα το ίδιο επιβαρυντικά για όλους. Είναι καθήκον του προπονητή να σχεδιάζει έτσι τη προπόνηση -όχι μόνο τη γενική προετοιμασία- προκειμένου το πρόγραμμα να ανταποκρίνεται στους στόχους του και σίγουρα να μην επιβαρύνει υπερβολικά τους ασκούμενους. Ιδιαίτερα την περίοδο της βασικής προετοιμασίας όπου υπάρχει πολλές φορές αποχή από αθλητικές δραστηριότητες τις προηγούμενες 15-20 ημέρες, η μετάβαση στα δύσκολα προγράμματα θα πρέπει να είναι σταδιακή επιτρέποντας στους ασκούμενους να προσαρμοστούν.
Η ομαλή προσαρμογή θα επιτρέψει τη συνέχεια του προγράμματος και θα αποφύγει ανεπιθύμητες καταστάσεις όπως τραυματισμοί. Η δοσολογία των ασκήσεων και η συχνότητα των προπονήσεων είναι συνισταμένη της βιολογικής και προπονητικής ηλικίας των αθλητών, των στόχων που έχουν για τη νέα χρονιά καθώς και του επιπέδου τους. Ενδεικτικά ένα πρόγραμμα προπονήσεων με 3 συνεδρίες Φυσικής Κατάστασης/ εβδομάδα και με 5-6 τεχνικής είναι αρκετό για αθλητές της εφηβικής ηλικίας που ασχολούνται 3-4 έτη συστηματικά με το άθλημα. Και πάλι όμως θα ήθελα να τονίσω ότι η πείρα του προπονητή και η τήρηση των κανόνων της Φυσικής Αγωγής είναι το κλειδί για την οργάνωση της προπόνησης.
Στην περίοδο της προετοιμασίας θα πρέπει να εξασκηθούν όλα τα τεχνικά στοιχεία που έχουν διδαχθεί οι αθλητές καθώς και να γίνει εκμάθηση/ εφαρμογή και νέων τεχνικών. Έμφαση θα πρέπει να δοθεί στις ασκήσεις μυικής συναρμογής αλλά και βελτίωσης του επιπέδου της Γενικής Φυσικής Κατάστασης. Είναι απαραίτητο κατά τη διάρκεια της προετοιμασία να αξιολογήσουμε τα επίπεδα της Φ.Κ. των αθλητών έτσι ώστε να σχεδιάσουμε ουσιαστικά προγράμματα. Ως παράδειγμά μπορούμε να έχουμε το τεστ των 1500μ. που αναφέρεται και στο βιβλίο της ITTF (Coaching Manual 1). Το τεστ δείχνει τα επίπεδα της Αντοχής των αθλητών και συστήνεται η επανάληψή του μηνιαίως για τον καλύτερο έλεγχο. Σίγουρα δεν είναι το μόνο αφού ανατρέχοντας στη βιβλιογραφία μπορούμε αν βρούμε πολλά αξιόπιστα και εύκολα στην πραγματοποίηση άλλα τεστ.
Τέλος, η περίοδος της προετοιμασία είναι εξίσου σημαντική για τη δημιουργία αθλητικού ομαδικού πνεύματος ανάμεσα στα μέλη της ομάδας όπως επίσης και καλλιεργεί την αθλητική παιδεία των μελών της. Δεν θα πρέπει να αμελούμε να ενθαρρύνουμε τους αθλητές, ιδιαίτερα αυτούς που βλέπουν ότι η απόδοσή τους είναι μακριά από αυτήν που άφησαν στο τέλος της αγωνιστικής χρονιάς. Σίγουρα με την ενθάρρυνση και την καλώς εννοούμενη πίεση όλα θα πάνε καλά.
Καλή Αρχή!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου